Co pokazuje wskaźnik jakości powietrza w aplikacji Xiaomi i dlaczego nie jest to zgodne z innymi danymi?

Obserwuj

Komentarze

Komentarze: 16

  • Avatar
    Eryk Chmielewski

    Poprosiłbym o weryfikację tego u producenta, aby ewentualnie nie wprowadzać użytkowników w błąd.

    W aplikacji przy liczbie jest podane pm2.5.

    Dodatkowo moje spostrzeżenia korelują się z odczytami. Przykładowo wczoraj wieczorem odczyt ze stacji pomiarowej zlokalizowanej koło mnie podawał 61ug/m3 pm2.5 natomiast w aplikacji po 10 minutach otwartego okna pojawiło się 60ug/m3 pm2.5.

  • Avatar
    Eryk Chmielewski

    Dodatkowo weryfikowałem stabilność odczytów. Miałem jeden pokój całkowicie oczyszczony (30 minut działania oczyszczacza w trybie turbo), jeden trochę i jeden z otwartym oknem. W pierwszym odczyt był 9ug/m3 w drugim 30ug/m3 a w trzecim jak już podawałem 60ug/m3.

    Przenoszony Xiaomi Air Purifier 2 pomiędzy pokojami po kilkunastu sekundach łapał stabilny odczyt i w każdym przypadku stabilizował się na podanych wyżej wartościach.

  • Avatar
    Adam Jesionkiewicz

    Dziękuję za informację. Weryfikujemy ją. Na pewno zauważyliśmy (z doniesień), że ten parametr zależy od regionu aplikacji i telefonu (iOS/Android). Nasze urządzenia wskazują na AQI (zgodnie). U innych na ug/m3. To jasno dowodzi, że wszyscy mają rację i pewnie wkrótce poprawimy ten wpis.

  • Avatar
    Tomek

    Przyjmując, że odczyt dotyczy PM 2.5 w ug/m3, a nie AQI co potwierdzają jego wskazania porównywane z odczytami z czujników pyłu, to prawdopodobnie algorytm w trybie AUTO działa błędnie, bo dioda zmienia kolor powyżej odczytu 60, a 60ug/m3 to już prawie 250% normy która wynosi 25 ug/m3 (a nawet 400% bo zalecane jest nie przekraczanie 15 ug/m3). Tym samym możliwe, że dokonując uaktualnień oprogramowania (zmieniając jednostki jakie odczytuje z AQI na ug/m3) nie zmieniono algorytmu sterującego trybem AUTO. Gdyby bowiem jednostką było AQI to faktycznie odczyt 60 oznaczałby ok. 15 ug/m3 co prawidłowo powodowałoby zmianę koloru diody i zwiększenie obrotów wentylatora. Warto byłoby to zweryfikować u producenta bo obecnie tryb AUTO jest bezwartościowy.

  • Avatar
    Łukasz Kafar

    Ja tez mam wrazeniez tego co porownuje ze stacjami ze pomiar jest w ug/m3. jednak faktycznie dopiero przy 60 probuje mocniej pracowac w trybie auto. Wersja aplikacji firmwaru 1.2.4_60(najnowsza) na Xiaomi MI5(Android)

  • Avatar
    Łukasz Kafar

    Znalazłem jeszcze coś takiego dla pro:
    Mi Air Purifier Pro also has an auto mode that senses the air pollution in your room and adjusts its settings to enhance its effectiveness.PM2.5 < 75 μg/m³ — the air quality is excellent, the green color is up75 < PM2.5 < 150 μg/m³ — the air quality is fair, the orange color is upPM2.5 > 150 μg/m³ — the air quality is poor, the red color is up.

    Tutaj link: http://c.mi.com/thread-193034-1-0.html

  • Avatar
    Tomek

    Normy trochę jak dla Pekinu a nie Polski. W praktyce jest to super niewygodne bo wprawdzie mam ustawioną scenę - włączanie trybu ulubionego powyżej 24 μg/m³, ale trzeba co chwilę sprawdzać czy nie trzeba zwiększyć obrotów manualnie bo jak się od razu ustawi zbyt wysokie to jest głośno, i działa w interwale co kilka minut włącz/wyłącz. Powinni albo dopasować przedziały do norm, albo dać opcję samodzielnego ustawienia tych przedziałów, bo 75 to 3-krotne przekroczenie normy.

  • Avatar
    Tomek

    Na jednym z blogów znalazłem wyjaśnienie nieefektywnej pracy tybu AUTO (załączam tłumaczenie przez google):

    "China AQI (standardy jakości powietrza) mówi: maksymalna 24-godzinna średnia 75uG / m3, maksymalna średnia roczna ekspozycja: 35uG / m3. Ten produkt jest skonfigurowany dla tych standardów, a nie dla USA / UE lub WHO. Jak wspomniano, są 3 razy bardziej ograniczone - prosta aktualizacja oprogramowania układowego powinna je łatwo zmienić. Pytanie brzmi, czy Xiaomi to robi?"

  • Avatar
    Agata Barkowska

    Jestem użytkowniczką tego oczyszczacza od 3 dni, i nie zauwazyłam żeby wartość pm2,5estimate spadła poniżej 25 jednostek, a sensor zaczyna swiecic sie na czerwono chyba powyżej 100. W czym są wyrażone te jednostki bo wartości przerażają. Dodam że w dniu zakupu wskaźnik wskazywał 600

  • Avatar
    Adam Jesionkiewicz

    A czytała Pani powyższy artykuł? Dosyć dokładnie opisałem, czym są te wskazania, a czym nie są. 600 jednostek wskazuje, że włączony był albo nawilżacz ultradźwiękowy (nebulizator), albo coś się smażyło w kuchni. Ew. mogą to być perfumy, dezodoranty, itp.

     Wartość 30 jednostek w Xiaomi może równie dobrze oznaczać 3 ug/m3 PM2.5 przy mierniku laserowym.

  • Avatar
    Dariusz Kowalski

    Xiaomi Air Purifier Pro  i wersja 2s mają podobno inny czujnik.

    Czy możecie potwierdzic czy to prawda? Jeżeli tak to jaki? I jak wygląda prawdziwosc danych podawanych przez niego.

     

    Druga sprawa - czujnik ten w w/w modelu działa nawet jak oczyszczacz jest wyłączony ( ale podłączony do prądu). Zastanawiam się  jak bardzo to wpływa na żywotność?

     

     

  • Avatar
    Łukasz Habela

    Posiadam ultradźwiękowy nawilżacz powietrza. Włączając nawilżacz, wartości zanieczyszczeń na wyświetlaczu skaczą z ok 10-20ppm do 200-300. Tak ciekawostka - mam problem z jednoczesnym nawilżaniem i czyszczeniem powietrza. Nie wiem też czy takie nawilżanie nie wpływa na żywotność wkładu filtracyjnego - czy go zwyczajnie nie zakleja. Urządzenia stoją od siebie ok 3m.

  • Avatar
    Jan Frankiewicz

    Włączyłem nawilżacz ultradźwiękowy i poziom skoczył do 600. Dlaczego tak się dzieje?

  • Avatar
    Malcolm X

    Używaj wodę z odwróconej osmozy i będzie ok. 

  • Avatar
    Bogdan Golab

    Posiadam model Mi Purifier 2s kupiony w sklepie Mi w Polsce.

    W instrukcji znalazlem tylko info, ze "zielony" kolor przechodzi w "pomaranczowy" przy 75ug/m3. Zrobilem testy z dymem by zaobserowac co pokazuje wyswietlacz OLED w momencie przejscia i sie zgadzalo.

    Wzialem sensor PMS5003 i porownywalem odczyty (sensor umiejscowiony w okolicy sensora w oczyszczaczu. Odczyty sa podobne co by pewnie potwierdzało powyższa teze o wyswietlaniu w ug/m3.


    Wskazywaloby to na to ze wersja u nas sprzedawana wyswietla w ug/m3.

     

    W materiałach marketingowych na stronie MI podaje sie ze wyswietlacz OLED pokazuje w AQI:

    https://www.mi.com/in/air2s/

    Co potwierdzało by wspomniana w poprzednich watkach teze, ze ważne jest na jaki rynek jest wypuszczany produkt.

    Niestety nie otrzyłąme oficjalnej odpowiedzi od Mi w tej sprawie (ani przez facebooka ani tez piszac do global support).

     

     

     

  • Avatar
    Bogdan Golab

    Dodatkowe info:
    W Mi Purifier 2s jest czujnk laserowy bardzo podobny do PM2008:
    https://wuhancubic2003.en.ec21.com/PM2.5_PM10_Sensor_PM2008_Particle--10481447_10488484.html

    Sprawdzałem specyfikacje tego czujnika i wyglada na to, ze jest podobnej klasy jak laserowy PMS5003 (inne sa nagłowki w protokole ale wyglada na to, ze nawet oprogramowanie jest podobne).

    Oczywiscie to co wyswietlamy na OLED to juz kwestia oprogramowania ale dokladnosc pomiarow jest zblizona do typowych popularnych czujnikow laserowych (airly, smogmonitor i inni zwykle uzywaja PMS5003)

Zaloguj się, aby dodać komentarz.